Tuesday, February 3, 2009

dua kisah tentang tentang kematian

Bismillahirahmanilrahim

mungkin dari ayat inilah boleh aku rumuskan segala yang terjadi dalam perjalanan cuti semester dan dalam pengembaraan sebagai hamba Allah yang lemah ini. kisah ini berkenaan dengan dua hamba Allah yangg sangat aku kenali sebagai saudara seagama dan orang yang dekat dgn aku. mungkin dua kisah ini berlaku serentak di depan aku sebagai peringatan dan pengajaran untuk diri yg lemah ini dan semua orang.

Kisah pertama mengenai seorang hamba Allah yang hampa dengan hidup, kecewa dengan masa lampau sehinggakan ingin memutuskan roh dari badan dengan perbuatannya sendiri, sehinggakan bangunan 4 tingkat diterjunnya, ubat tidur 12 biji ditelannya. tetapi inilah sesuaatu yang kita tak layak untuk kita usik, kerna tiada sesuatupun mampu kita lakukan tanpa kebenaran dari NYA.

Kisah kedua pula berkenaan dengan seorang lagi hamba Allah yang sangat teruja dgn hidupnya dan dengan pernigaannya yang baik dan tiada pernah aku dengar tentang kematian dlm percakapannya. Bersemangat dalam pekerjaannya, tapi bila Allah menjanjikan sesuatu pasti tiada lewat walaupun sedetik, Allah memisahkan roh dan tubuhnya tanpa memerlukan kebenaran dari hamba ini di tengah2 keberangsangan melakukan perkerjaannya dengan hanya satu perlanggaran yang tiada siapa duga, walaupun perancangan teliti telah mereka siapkan.

Apa yang menariknya tentang dua kisah ini, kedua2 hamba Allah ini awal 20-an dan mengenali satu sama lain dan memahami suatu sama lain. mungkin juga hamba Allah yg ingin mati ini boleh berkata "aku yg nak mati engkau yg pergi", atau sebaliknya bagi yang telah pergi. Tapi dari kisah ini apa yg perlu kita pahami bukan aku, dan bukan engkau, dan bukan kita semua yang layak untuk menentukan perpisahan di antara "roh dan badan" ini, tapi ayat di ataslah yang menerangkan yang selayaknya untuk roh dan jasad ini.




sema-samalah kita renungkan


0 comments:

Template by:
Free Blog Templates