Friday, July 18, 2008

Musibah dan Perjuangan

"Musibah dan Perjuangan" inilah yang aku simpulkan terhadap sagala masalah yang dihadapiku sepanjang hampir 4 tahun sehingga hari ini. Berbagai tindakan yang aku lakukan dalam mengahadapi musibah ini. Jatuh dan bangun kembali, putus asa dan motivasikan diri, lari dan kembali. Hampir2 aku jatuh dan ingin aku larikan diri, tetapi jalan itu adalah jalan yang seorang dayus dalam pengambaraan mencari keredhaan Ilahi.

Teringat aku akan mafhum hadis apabila seorang sahabat datang kepada Rasulullah dan meminta agar di musnahkan musuh2 Islam di Makah kerana tidak tahan lagi dengan seksaan dari musuh2 Islam yang menentang Islam, lalu Rasulullah merah madam dan menyatakan bahawa umat2 sebelum ini lebih besar dugaan dalam mempertahankan agama, dan Rasulullah meminta sahabat agar bersabar kerana pertolongan dari Allah pasti datang, dan ternyata pertolongan dari Allah sampai dan kemenangan berpihak kepada Islam.

Hampir sama sekali dengan kisah Nabi Daud, apabila Allah mengujinya dengan kesenangan, semakin tingkat akan amalnya kepada Allah, lantas Allah ujinya dengan kesusahan dan kesakitan, sehingga meninggal akan anak2nya, berkulat akan tubuhnya, tetapi masih kuat akan amal ibadahnya kepada Allah Ta'ala. Lantas kerana tidak tahan dengan susah, isteri Nabi Daud meminta agar Nabi Daud berdoa dan merayu agar Allah menghentikan kesusahan dan kesakitan yang dialami mereka, lantas Nabi Daud berkata " sesungguhnya Allah telah memberi kita kesenangan selama 80 tahun, kita susah hanyalah 18 tahun, jika engkau tidak tahan akan dugaan ini pergilah". ketika isteri Nabi Daud meninggalkan dirinya tiada perubahan dalam amalannya kerna keyakinannya terhadap Allah Ta'ala.

dari 2 kisah ini adalah tidak layaklah untuk aku putus asa dan melarikan diri dari setiap dugaan dari NYA. Umat2 terdahulu lebih besar akan dugaan yang Allah uji mereka. sedangkan Allah telah beri aku kesenangan hati dalam membesar dengan menggunung rahmatnya seumur hidupku, sedangkan ujian kecil hanyalah sebahagian kecil dugaan dari NYA. maka tidak layaklah untuk aku lari dan mengalah dalam perjuangan ini, kerna seandainya aku lari dari masalah ini pasti aku di persoal akan tanggungjawabku di hari pembalasan nanti.


Mungkin segala musibah ini adalah ujian dari NYA, mugkin juga ini adalah kifarah dari NYA, kerna kelemahan diri yang lemah ini, diri yang sering gagal dalam setiap dugaan dari NYA, diri yang menggunung dosa pada NYA, diri yang sering lupa akan asal usulnya, dan juga diri yang lupa akan TUJUAN hidupnya. Tetapi aku percaya,

dunia tidak akan kiamat selagi
masih ada manusia yang berjuang,
hidup tidak akan musnah selagi
kita tidak pernah mengenal akan erti
"berputus asa"


Renung-renugkanlah.....

0 comments:

Template by:
Free Blog Templates