Tuesday, April 1, 2008

Islam Pemacu Semangat Perjuangan

Melihat kembali kepada kebangkitan rakyat yang berlaku pada PRU-12 Malaysia kini, ramai penganalisis politik yang menyatakan bahawa ini adalah reformasi daripada golonan muda-mudi.... kemudian saya terbaca dalam blog2 dari kalangan orang muda yang banyak menunjukkan semangat dalam memperjuangkan perubahan di Malaysia. Saya juga orang muda, seperti mereka semua.... bukan orang muda suatu persoalan, tetapi apa yang lebih merisaukan saya mengenai panduan dalam kepada semangat muda itu dalam berjuang....


Jika dinilai kembali kepada penubuhan2 kumpulan2 yang sesat dan perjuangan yang salah di negara syiah, Al-Arqam (suatu ketika dahulu), pahaman wahabi (yang banyak mempersoal perkara2 bid’ah yang khilafah) banyak di angotai oleh golongan muda-mudi.... pada saya golongan2 ini merupakan golongan yang mempunyai semangat yang tinggi, tetapi panduannya tidak pada tempat nya. Perkara ini berlaku kerana kita tidak letakkan ilmu agama Islam di hadapan dan kerana kurang nya pahaman kita terhadap Islam yang menyebab kita tersesat dalam memilih perjungan...

Dilihat kembali akan pendidikan mengenai Islam di sekolah hanyalah menitik beratkan perkara-perkara pucuknya, tidak pula pada pangkal dan aqidahnya. Inilah antara faktor yang menyebabkan pemuda pada masa kini kadang kala tergelincir dalam memilih haluan dalam perjuangan. Jika dilihat dari sudut ilmiah dan pendapat ulamak dahulu dan masa kini, ada yang berpendapat bahawa setiap umat Islam harus menguasai ilmu fardhu ain dahulu sebelum menguasai ilmu fardhu kifayah, fardhu ain di sini bukan lah sekadar pengetahuan solat tetapi menyeluruh meliputi perkara2 Aqidah, Ibadah, Tasawuf, Syariah mahupun Akhlak dalam Islam sebelum menguasai ilmu2 fardhu kifayah, yakni ilmu pembangunan zaman.


Jika direnung akan zaman kegemilangan Islam di zaman kegemilangan Islam seperti di turki, Andalus Sepanyol dan Portugal pada suatu masa dahulu, perkembangan negara tersebut menjadi panduan di seluruh Dunia, yang mana golongan barat berbangga untuk menuntut ilmu dan mempelajari Islam, menjadi contoh sebagai negara ilmu dalam pelbagai bidang pembangunan zaman seperti dalam bidang perubatan, pertanian dan lain2, dan pelopor2 ilmu ini adalah dari kalangan mereka yang menghafal Al-Quran dan golongan ahli sufi dan wali2 Allah pada ketika itu. Ini kerana mereka memiliki panduan yang betul dalam setiap kajian dan ilmu yang dipelajari dan mereka mencapai zaman kegemilangan Ilmu dalam umat Islam.

Oleh itu, saya merayu kepada semua golongan muda yang bersemangat untuk berjuang, pahamilah Islam dan letakkan Islam di hadapan dalam apa pun jua dasar perjuangan, nescaya kita tidak akan sesat kerana “Islam itu tinggi dan tiada yang lebih darinya”. Tanamkan cinta kita kepada Allah dan Muhamad Rasulullah, letakkan Al-Quran dan Hadis di hadapan dalam setiap apa jua perjungan.

0 comments:

Template by:
Free Blog Templates