Monday, April 7, 2008

FITNA: di manakah sensitiviti umat Islam??

FITNA: di manakah sensitiviti umat Islam??

Baru2 ini kita umat Islam di seluruh dunia telah di kejutkan dengan kontroversi video 15 minit fitna di Belanda. Dan filem pendek ini telah mengundang kemarahan umat Islam di seluruh dunia, berbagai-bagi tunjuk perasaan dan berbagai-bagai lagi.

Tetapi sejauh manakah sensitiviti kepada hati kita, apabila Kalam2 Allah di putar belitkan, apabila2 Hadis Rasulullah s.a.w di kotak katikkan sebagai tunjang pengganas di dunia ini. Sejauh manakah sayunya hati kita apabila melihat filem ini. Dan saya yakin bagi mereka yg sering memperjuangkan Islam dan memahami Islam akan terasa akan sayunya hati ini melihat Kalam Allah dan Sunnah Rasulullah di fitnah dengan sedemikian rupa. Tetapi bagi mereka yg mengambil Islam hanya untuk keperluan diri sendiri pasti video ini tidak menghasilkan apa2 emosi dalam hati mereka.

Teringat akan sebuah Hadis Rasulullah yg mengatakan
“berjayanya generasi awal (zaman Rasulullah dan sahabat) adalah kerana
mereka menyakini Islam sepenuhnya dan zuhud dengan dunia. Dan binasanya
generasi akhir disebabkan bakhil (berkira dengan Allah Ta’ala) dan panjang
akan angan2nya”

Saya yakin Geert Wilders dan Belanda berani untuk mengeluarkan video ini kerana mereka percaya bahawa kita umat Islam di dunia masih lemah dan mereka pasti akan selamat walupun video selepas video ini di keluarkan kerana dunia pasti akan melindungi mereka, kerana suara2 besar pasti akan melindungi mereka dan waktu pasti akan menghanyutkan ingatan umat Islam terhadap perkara ini, dan sudah pasti mereka akan mendapat keuntungan terhadap hasil video ini melalui kelemahan kita umat Islam di dunia.

Jika direnungkan kisah yang berlaku di zaman Saidina Umar, yg mana apabila wanita Islam ditarik tudungnya oleh orang Yahudi dan dipermain-mainkan telah menyebabkan peperangan terhadap golongan ini kerana menodai maruah uamt Islam, berbeza dengan kita apabila Geert Wilders dan Belanda secara terang2 memfitnah Kalam Allah dan Hadis Rasulullah, dan mereka pula dengan bangga menayangkan seluruh dunia. Bukanlah saya ingin meniupkan gendang perangan tersebut, tetapi hakikatnya di sini nyata betapa kita umat Islam di dunia masih adalah negara2 Islam yg lemah kerana jauhnya kita dari Islam itu sendiri.

Walaupun mereka sedar bahawa perkembangan umat Islam di dunia adalah tinggi, tetapi pucuk pimpinan negara-negara Islam di dunia masih lemah dan masih lagi di bawah “didikan sekular” penjajah2 barat dan Belanda adalah merupakan salah satu negara guru penjajah “didikan sekular” tersebut. Perkara ini terbukti sekali walaupun negara2 umat Islam kini bercantum di bawah laungan Pertubuhan Negara2 Islam (OIC) dan banyak lagi NGO2 Islam, tiada satu pun pertubuhan yg benar2 membela negara saudara Islam seperti Palastin, Iraq, dan Afganistan apabila negara Islam ini di nodai oleh kuasa2 besar seperti US dan Israel yang ingin menodai Islam.

Saudara-saudari sekalian, teringat akan saya kata2 ulamak besar Syed Qutb
“masa yg kita ada dalam hidup ini amatlah sedikit, dan
kerja2 yg perlu kita laksankan adalah amat banyak”

Oleh itu, tidak perlulah kita mensia-siakan umur kita menunggu sehingga tua baru mahu kembali kepada Islam, mengamalkan Islam dan memahami Islam, kerana umur umar umat Muhamad Rasulullah hanyalah sekitar 60 an dan jika kita menunggu sehingga 40 an baru ingin kembali kepada Islam, bayangkan kita hanya menggunakan 1/3 dari umur kita untuk Islam, dan apa ingin kita jawab apabila ditanya sumbangan kita kepada agama Allah di akhirat nanti?? Jadilah kita seperti Saad Bin Muaz yg masuk Islam 31 tahun dan syahid pada 37 tahun, walaupun singkat hidupnya bersama Islam tapi di saat kematiannya begegar arash Allah dan menangis para malaikat kerana tawaduk dan alim nya dalam jangka hayatnya bersama Islam.

0 comments:

Template by:
Free Blog Templates